Islamic Widget

Wednesday, November 2, 2011

2/11/011 - Kajian lapangan ke SK Bukit Beruntung 2



Salam to all..... Moga semua kawan2 berada dalam rahmatNya...dan juga masih segar serta mantap iman didada masing2.GOD willing! Alhamdulillah.. hari ini saya baru sahaja berjaya menyelesaikan tugasan kajian lapangan saya. Tapi hanya selesai di peringkat pemerhatian jerr baru..hehe.. analisis kajian kes dan refleksi masih belum dibuat..huhu. Pokok pangkalnya entry kali ini saya ingin berkongsi dengan kamu semua pasal lawatan saya ke sekolah hari ini.

2 minggu yang lepas kami telah diberikan tugasan oleh lecturer untuk membuat kajian pemerhatian murid ketegori autisme, sindrom down dan multiple handicapped di sekolah. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan n group saya ialah CIKMun dan Marwan. Bertiga sahaja. Setiap group akan ke sek yg berlainan n group saya join dengan laila punyer group. Kami 2 group ke sekolah yg sama. So,setelah menguruskan surat menyurat untuk ke sekolah (laila yg uruskan since she pro about that matter n my schedule is quite busy than her^_^) *thAnkz to her! Then, kami bertolak kira2 pukul 8 dengan taxi. Kami book taxi pakcik Omar untuk hantar pergi dan balik ke Rawang sebab agak jauh jugak tempat tuu.. Kos taxi RM100 untuk satu taxi.

Sampai di SK Bukit Beruntung 2 pukul 9. Time tuu student khas tengah beratur untuk ke kantin. For information, student khas akan rehat awal berbanding murid tipikal yer.. Thankz GOD sebab pihak skul tuu baik sangat. Cikgu2 sangatlah bagi kerjasama. Then, time tengok diorang makan saya kenal pasti murid mana yg saya nak spot kan untuk jadikan kajian. Then, tiba2 seorang murid lelaki mengamuk di kantin sebab cikgu tak bagu buku. murid tu tak nak makan n mengamuk nak baca buku. Ok! Nice situation actually! I got him! heheee.... Discuss dgn ahli group n kami decide murid tersebut dijadiakan watak utama kajian kami. So, kami mengambil beberapa maklumat penting dari cikgu..

My student's name is Rafiqque dan dikategorikan autisme. Dia sangat obses denag buku n membaca sepanjang masa. Masuk je ke kelas selepas waktu rehat saya disambut dengan panggilan cikgu oleh clasmate rafiqque! Wah!! sangat teruja rasanya! then, kami menghabiskan masa sejam berborak2 dengan student dalam kelas, Rafiqque seperti biasa dengan dunianya sendiri. Its nornal for a student with autisme. Tapi dia sngt bijak..sangat pandai melukis.. n his English is better than me i think. huhu. kami membuat pemerhatian murid dari dalam kelas hingga keluar kelas..Such a great experience for me!

Alhamdulillah..satu hari disana membuatkan saya terasa dekat dengan jiwa murid2 n suasana sekolah. Rasa excited nak posting mengajar.hehe..Sebelum pulang kami photoshoot kejap dekat kawasan sekolah. Pulang ke T.malim kira2 pukul 12.. dan esok harus bertungkus lumus menyiapkan laporan kajian dan refleksi sebelum pembentangan kajian ini dalam kelas selepas raya haji nanti..huhu. Doakan saya dapat buat yang terbaik. aminn.... Rasanya minggu nie kepala saya memang dah senak n hampir putus fius dengan esemen marathon n test.hoho.. (dan juga tak sabar nak balik kg!)wuwuwu.
K.itu sahaja untuk entry kali ini.. Buat classmate yg akan buat ke sek buat kajian esok, Good luck! Salam sayang dari cikgu Fatihah^_^ Majulah Pendidikan Khas!

P/s: tak dapat letak gmbar student khas sekolah ni sebab confidential=)
harap maklum..

No comments:

Post a Comment