Islamic Widget

Sunday, November 4, 2012

::Entry Rojak..Midsem break::

Assalamualaikum....dukacita dimaklumkan..aku type entry ni kali kedua yer..tertekan delete tadi!!!!!!! huaaaaa!!!!!!! Dah separuh kot type..huhu..Takpe..dugaan..... ALLAH..first ayat dah membebel.hehe.. Hai..semua! ^_^ long time no see ya. Kekangan masa sibuk kejar program dan deadline tugasan memang  buat aku xder masa pun nak jenguk blog. Tapi still dalam kepala macam2 nak update n share kat blog ni..A lot of things  nak spill sebenarnya. So, i guess entry kali ni will be entry rojak. hehe. Mintk ampun lah kalau readers fenim2 lalat cikit baca. Maybe ada citer yang x relate dgn tajuk..Banyak guna shortform n sebagainya. tapi aku try minimize penggunaan shortform sebenarnya.. Tak bagus untuk pembacaan kanak-kanak..Haha.. Tak sebenarnya sebab aku adalah bakal "cikgu ok" Maka kenalah mendukung title itu dengan penuh rasa tanggungjawab. 

Oops..mukaddimah panjang sangat pulak. hehe.Sebelum terlambat..memang dah delay pun kan..aku nak ucap Selamat Hari Raya Aidiladha lah buat semua.. How's your Hari raya? Sedih kan tengok lembu kena sembelih.. Tapi bagi aku..proses ibadah korban tu satu pengalaman yang sangat hurm...how to defined erk..momorable kot. Tengok macam mana lembu direbahkan dan disembelih..Allahuakbar...tak tahulah nak cakap camane..tapi its great..rase insaf..macam2 ada. Apepun part paling best mestilah makan daging!!!!!! hehe.. SAYA ADALAH PENGGEMAR DAGING. hehe..daging goreng..daging singgang..sup tulang..Allah..nikmatnya tak terkata. Tahun ni family tak korban pun.Tapi Alhamdulillah kalau kat Kelantan ni.. tak korban lembu pun peti ais penuh jugak dgn daging. Saudara mara n jiran tetangga agihkan daging. Sampai tak muat peti ais kot.  Time ni lah nak test variety of masakan daging.hehe.. tapi raye ni agak sibuk sebenarnya. So, tak sempat sangat nak mengarut buat daging blackpaper ker..lamb chop ker..sate ke..pau daging ker.. Imaginasi jer laa nak buat semua tuu..haha.Sebab raye haji tahun ni macam ramai pulak tetamu datang. Alhamdulillah tetamu tuu kan rezeki.. tapi tak heranlah sebab sanak saudara aku nii memang ramai. Raya first sibuk masak2 and tengok lembu. Raya kedua pagi2 dah sibuk masak mee kari  dan tolong ma masak sebab cousin aku mintak tolong masak untuk majlis solat hajat kat rumah dy. Family kiter orang bukan caterer yer..tapi lebih kuranglah sebab mak aku dulu bukak kedai makan and sedara mara selalu tempah and mintak tolong ma masak. Maka that's why aku rasa raye ni busy sangat... raya kedua ramai sangat orang datang rasenya sampai mee kari habis. Sorry buat my dear freind yang datang petang tuu mee dah habis..heeheh.  Raya ke-3 pulak ada lagi orang datang. Mak  long aku datang n sepupu aku datang. Nasib baiklah sempat buat agar-agar santan. Hurm..aku pun tak tahulah berapa kali dah aku masak agar-agar raye ni..haha..agak2nya agar2 tuu pun dah bosan tengok muka aku.

Ha, cakap pasal masak2 cuti ni aku sempatlah jugak mengarut kat dapur, buat karipap inti daging jer..hehe, tu punn. hampeh..dek kerana menaruh kepercayaan yang spenuhnya kat resepi dlm majalah tuu..karipap ku..hurm.. a little bit..keras. tak rangup pun=( Yerlah.. bak kata ma aku, biasa la tuu bukannya ahli karipap...buat pun setahun sekali..  Nak tau rase  camane tanya Wane kawan aku tuu. Sempatlah jugak aku pass karipap kat umah dy.hehe. Ape pun i blame fully kat resepi tuu..haha.sebab aku dah ikut sebijik2. Nak kena mintak resepi dgn Hlovate nih..camane Addin dalam AA+ BB slumber buat karipap even sibuk kerja rawat patient.. hurm..even aku dah taubat tak nak buat karipap lepas hari tuu..tapi yerlah..Addin inspire me to make karipap again.hehe..InsyaAllah nanti ada masa lagi misi buat karipap akan dilancarkan.heheh. Lagi pasal masak2 urm..aku puas hati. sebab dah dapat makan sup tulang..even aku makan tak beria sangat,,Yerlah..lemak banyak kot..huhu. badan n kesihatan kena jaga jugak (cehh..sejak biler ni???) Satu lagi aku ada buat biskut butter sehari sebelum aku berangkat naik bus ke UPSI. Ciplak resepi dari ousmet aku, budak2 ert..hehe.Tima kasih iza n ain yer.  Nanti aku share resepi nii kat entry khas ( hutang lagi satu entry^_^ )

Then, dalam cuti seminggu ni jugak sepupuku pergi menemuiNya. Al-Fatihah buat arwah abe jue. Moga Allah menempatkan arwah dalam kalangan beriman. Di usia 23 tahun arwah pergi menemuiNya. Ya Allah sungguh hebat dugaan mu buat seluruh keluarga kami. Masih teringat lagi gurau senda arwah ketika raya puasa. Arwah antara sepupu yang aku boleh katakan agak rapat denganku dan kami sekeluarga. Kalau laptop rosak memang aku  roger dy sebab arwah memang expert hal2 repair computer ni. Pemergian arwah mmg terasa sebab dy pandai bergurau and masih teringat lagi kenangan menghadiri majlis kawinnya tahun lepas. Sebab aku selalunya tak sempat n berpeluang nak join majlis kawin sepupu ni. Allah Maha mengetahui segalanya.. Arwah terlibat dalam accident bersama isterinya  dan koma lapan hari di Hosp Temerloh. Alhamdulillah isterinya selamat even badly injured. Moga kak tirah diberi kekuatan dan cepat sembuh. Pemergian suami tercinta di kala usia perkahwinan masih lagi baru memang ujian yang sangat hebat. Allahuakbar.. aku hanya mampu berdoa moga keluarga mereka diberi kekuatan menempuhinya. Sebagai ahli family terdekat pun aku amat terasa apatah lagi mereka..

Seminggu cuti ni memang aku rasa dekat sangat dengan kematian..Maybe rumah aku dekat dengan kubur. Dalam seminggu ni jugak 5 kematian berlaku kat KG. So, aku memang jadi pemerhati proses pengebumian..Ya Allah..seriously insaf..kematian memang peringatan buat yang hidup. Hari ni kita tengok jenazah orang lain dikebumi..Kita?? Bila?? Hanya Allah yang Maha mengetahui.  Moga Allah panjangkan umur kita semua untuk beribadah kepadaNya.  Kadang-kadang bila fikir..memang amalan masih tak cukup nak bawak bekal nak menghadap Tuhan. Ya..takut sangat bila fikir kan..sebab tu lah  kalau kita nak bertaubat tak perlu menunggu hari esok...tak perlu nak menunggu hidayah turun dari langit..ajal tak menunggu kita. Sama jugak dengan ibu bapa kita..Selagi mereka masih ada kita kena hargai. tak perlu tengok orang lain. Aku sendiri ada kalanya sibuk dengan hal sendiri sampai tak peduli sangat kat ma. huhu. Cuti ni aku rasa agak terkilan sebab aku tak mampu buat ma happy. Aku rasa tak banyak pun membantu ma kat rumah..huhu. Sibuk ciapkan tugasan.Tapi akhirnya tak siap2 jugak..Tapi Alhamdulillah sempat temankan ma pergi klinik sebab dy mengadu sakit belakang n tak dapat nak bernafas sangat. See..memang ada hikmah aku balik cuti=) Hurm..ape pun korang jangan buat macam ni tau. Do your best for your mother.  InsyaAllah i will do my best next holiday. 

Now, aku dah kat T.Malim..huhu.Sibuk mengejar deadline xsimen yang semakin menghimpit diri dah aku rase.Arghhhh!!!!!!! Semalam dahla menunggu bas tak kunjung tiba..4 jam tunggu busT_T Memang awesome experience laa..pukul 10 pagi baru sampai KZ. Memang konpem tak nak naik dah bas tuu. Heheh..tauke bus..bye2..anda dah hilang sorang pelanggan yer. Ok, finally aku berjaya fully update juga cikit^_^  P/s: meha,selamat membaca entry rojak ni=) K, tiba masanya aku  smbung xsimen..May GOD bless all of u.. Maaf salah silap. Wassalam.





1 comment: