Islamic Widget

Tuesday, August 16, 2011

Bicara Tudung labuh Vs Tudung tiga segi



Assalamualaikum dan Salam Ramadhan yang ke-16..
Entry kali ini saya pilih topik pasal tudung=) Dah lamer sebenarnya nak tulis pasal tajuk nii tapi xberkesempatan sebab bulan puasa nii banyak hal cikit. Ok, tudung labuh or tudung segi tiga biasa. Yang mana pilihan hati? hehe, Tepuk dada tanya iman =)
Bagi Fatihah, tudung yang dipakai mengikut keselesaan diri masing2. Dan tentunya perlu mengikut syariat mnenutup aurat seperti yang digariskan Islam. Sekarang macam2 jenis tudung kaum Hawa pakai kan. Macam2 fesyen timbul. Dari tudung bawal up cikit kepada tudung keras awning Arini, pastuu anak tudung syria, dan yang paling up to date sekali mestilah selendang kan. Mak aihh..selendang pun ader pelbagai jenis. Macam2 trend gaya selendang sekarang.Fuh, meriah dan tak dinafikan wanita2 zaman sekarang amat lah kreatif bab2 pakai tudung nii. belit sana..belit sini.. Memang saya tabik springlah kepada pereka2 tudung nih, Maner tak nyer...cuba korang tengok kat pasaran tuu.. tak sampai sebulan fesyen tudung ni keluar,,dah keluar trend jenis lain pulak. Manik saner lah,,bunga sinilah..hehe..kreatif kan?

Tapi sebenarnya kat sini saya bukan nak cerita pasal kemeriahan tudung2 zaman sekarang,, tapi just nak share pasal perihal diri saya dan tudung=)
Dari tudung tiga segi biasa, shawl, tudung segera a.k.a tudung awning arini dan tudung labuh semua saya dah cuba pakai.hehe.. cuma purdah jer belum. Nak tahu tudung maner paling besh? Kalau orang tanyer..honestly saya akan jawab..saya selesa bertudung labuh. Pilihan hati saya tudung bawal saiz bidang 55 yang sedikit labuh dari tudung biasa. Kenapa?Nak tunjuk warak kerr????? Kalau orang tanyer saya camtuu saya kan tnyer dy balik..Oh,perlu ker saya nak tunjuk warak sampai bertudung labuh camtuu? kenapa saya xberpurdah terus. Lagi nampak warak kan. Of course not dear..
Saya bertudung labuh kerana pilihan dan kehendak hati sendiri. Perasaan memakai tudung labuh nii MasyaAllah.. SubhanaAllah.. hanya tuhan sajer yang tahu betapa selesanya..betapa perasaan SELESA itu saya tak dapat gambarkan dan huraikan dengan kata2 disini. Terasa selamat dan dilindungi.Dan apabila saya borak2 dgn beberapa kenalan yang bertudung labuh..jawapan lebih kurang sebegini jugalah yang saya dapat. SELESA! =)

"Errmm dy nii mesti nak kempen suruh orang pakai tudung labuh la tuuu". Mesti ader yang pikir camtuu kan.hehe. takdelah...... saya nak citer pasal saya jer.kui3! pasal pengalaman saya dengan tudung ni. Tudung maner yang anda hendak pilih itu adalah hak masing2. Cuma bagi saya tak kira jenis tudung apa yang kiter pakai sekalipun biarlah mengikut dan mematuhi syariat menutup aurat seperti mana yang saya rasa semua kaum Hawa sudah sedia maklum dan hafal dalam kepala kan.. Tudung haruslah tidak nipis dan labuh menutup dada dan menutup belahan baju. Simple jer kan? tuu pun tak semua kiter masih mampuu ikut. Saya sendiri pun tidaklah sepanjang masa bertudung labuh. Ader masanya saya pakai tudung instant,,hehe tudung keras Arini tuu.. Tapi saya pilih yang agak labuh dan menutup dada..bagi saya tudung instant nii penting juga bila kita nak cepat, terutama sekali time kat rumah. Kalu tetamu datang memang tudung keras Arini ni laa jadi mangsa..hehe.sebab senang dan cepat. Teringat pula ader seorang kawan tuu dy panggil tudung ni " tudung muncung itik" hahaa..rase nak gelak guling2 jer time first dengar.hahaha! Selendang pun saya pakai jugak. Tapi saya pilih selendang yang labuh dan tak nipis.Selendang Pashmina=)Gulz wajib kenal kan.. Guyz..erm..xsemua kenal kot nama selendang nih. Saya suka selendang pashmina ni sebab cukup labuh dan tebal. Mesti dalam hati korang cakap " apesal minah nii.. kata pakai tudung labuh,.tapi selendang pun dy redah jugak.." hahaa. Lantak korang lah nak cakap apa..sebab bagi saya setiap tudung yang saya pakai tuu mengikut keselesaan dan kesesuaian waktu pada diri saya. Bagi saya aper pun tudung yang kiter pakai tak menjadi persoalan tapi perihal menutup aurat yang menjadi persoalan. Bagi saya asalkan menutup aurat ok laa.. labuh menutup dada dan tak nipis sampai nampak batang leher.

Kalau kakak2 sekalian nak menjangaks( melaram) dengan selendang sekalipun memang tak salah ok..Tapi yang penting selendang tuu biarlah labuh menutup dada dan tidak nipis. Begitu juga dengan tudung instant awning tuu.. belilah yang agak labuh menutup dada.. kan tudung tuu ader saiz^_^ . Kat kedai tuu macam2 jenis tudung ader..cuma pilihan nyer ada ditangan kita. Nak yang nipis? Yang singkat? Tepuk dada. tanyer iman=)

Tapi honestly bagi saya tudung labuh is the besh laah.. Tak panas pun ok. belum cuba belum tahu. Saya start pakai pun baru jer nak dekat setahun.. tapi tak cukup setahun agi lerr.. Bila masuk Upsi saya tertarik tengok kakak2 senior pakai tudung labuh. rase sejuk jer hati tengok muka diorang.. suci jer.. Hati saya ni cam ditarik2untuk pakai. Sebelum ni pun masa study time asasi Tesl kat Kuantan saya pernah cuba pakai tapi sekali dua jerlah. Time tu just pakai suka2. tak istiqamah betul2 lagi. Tapi time kat upsi tuu saya rase hati ni betul2 ditarik untuk pakai kembali. Then, saya try muhasabah diri..pikir dua tiga kali.. dan saya rasa masanya dah tiba saya pakai tudung camtuu sebab mungkin Hidayah dari Allah yang menghadirkan perasaan halus tu kedalam hati saya biler suka tengok senior2 bertudung labuh. Dan seorang kawan pernah berpesan hidayah Allah nii datang xkira masa. dan sekali dy datang dan kalau kita lepaskan berkemungkinan besar hidayah itu tidak akan datang kembali mengetuk pintu hati kita. Kalau bahasa mudahnyer..bila benda baik datang kiter tolak.. rase2 dy datang balik x lain kali? mestilah tak kan. So, cepat2lah grab ok=) Lagipun hidup kita ni singkat jerr..bila2 masa jer kita buleh say gud bye kat dunia ni kan. Perancangan Allah.. hanya DIA yang Maha Mengetahui... dan saya bersyukur masih berpeluang diberi Hidayah olehNya.

Ok, tu jerlahh alkesah pasal tudung yang saya nak share dengan anda..hehe. Harap dapat istiqamah dalam perihal menutup aurat ini sehingga ke akhir hayat saya... Kawan semua especially kaum hawa tuu.. lindungilah aurat kiter yer... tak susah pun. semudah ABc.. hehe.. kalau benda baik ni insyaAllah Tuhan akan permudahkan. Amin...



2 comments:

  1. salam fatihah..or..should i say"salam perkenalan"..hehehe..sy dpt reach blog awk ni sbb sy tgk kt traffic source blog sy,ada link blog awk..sy pon bukakla kn..maafla menceroboh..ahuuu..anyway..talking about tudung labuh..we are in a same boat sis!!i do experience the same..perasaan ingin pkai tudung@attire yg lebih selesa n selamat..and alhamdulillah..skrg sudah hampir setahun jugak sy transform tudung..baju2..seluar..and insyaAllah..perkara ini akan berterusan..sama2 la kita doakan yg terbaik buat kita ye..=)

    ReplyDelete
  2. wkmsalam=)heehe..yerr..salam perkenalan sekali lagi.hihik. Zaman2 skul dulu pernah kenal..n pernah jumpa sekali kan.ingat x? thnkz for sharing the experience with me ^_^ moga kiter samer2 istiqamah dalam bertudung labuh..amin.. btw, sy yg ceroboh blog awk dulu.haha..suka bacer,nice blog=)

    ReplyDelete