Islamic Widget

Saturday, August 13, 2011

Kuih Tepung Bunga ======<@



Assalamualaikum.... Tadaaa....mari kiter bercerita pasal kuih-muih.hehe.. Sekarang kan bulan Ramadhan, so macam2 jenis kuih lah kan kiter dapat tengok dan makan.Semalam saya p teman kawan a.k.a mecna ke bazar Ramadhan pasir mas. Saya teman dy jer..hihik. sebab kat rumah Fatihah dah banyak makanan. Dan lagipun family saya nii memang jenis suka memasak. Kami jarang sangat laa beli2 kat luar nii especially time bulan pose. Kalau orang lain hari2 p bazar, saya sebaliknya..hahaaa..sekali jer pergi buat cukup syarat. Alah sekadar nak tengok suasana n teman kawan2.heehe.

So, biler time kat bazar tuu dapat la cuci mata tengok pelbagai jenis kuih muih tradisi kelantan nih. haii..beruntung jadi cek mek molek kelate nih! haha..Kat kelantan memang kuih best2 tau dan tak dapat lari dengan kemanisannya.huhu.. buat kawan2 pandai2lah jaga yer.. makan berpada-pada. Macam saya, bulan pose nii saya ambik syarat jer rase cikit2 kuih dan lauk.huhu..memanglah terliur rase nak makan semua kan..tapi badan pun kena jaga, hoho! nanti saya makin chubby..ramai pulak berkenan,wakakaa..

Ok..dah...melalut dah Ciksitiwantembam nie kan.. Actually, saya nak citer pasal kuih favourate saya jer..hihi! kuih tepung bunga. kenal tak? haaa..mesti ramai yang tak kenal kuih ni kan. Dah agak dah,sebab dulu tanya kawan2 kat Kuantan pun memang diorang xpernah dengar nama kuih ni.. aduhai..kecian kan.. nasib baik saya kenal lagi kuih tradisi ni.. thankz to my mum sebab ajar buat kuih ni=) Kuih ni memang saya wajib buat lah kat rumah tiap2 kali bulan pose. Istimewanya kuih ni sebab bulan pose jer saya dapat makan.hahaa...Limited edition! Memang kalau saya ada kat rumah time bulan pose mak wajibulghunnah lerr buat kuih ni..tu dulu...skg saya buat sendiri daa,,hihi..(nada bangga). Dan saya nak highlight kan kat sini this is one of my favourate kuih time Ramadhan. haa...bakal2 boypren saya kat luar tuu..kalau nak mengurat kena tahu pasal kuih ni erk.hahaa..kui3!!

Then,saper2 nak cuba buat try laa resepi kat bawah ni yer.. Selamat bertepung bunga lah anda...toing2!!! ^_^

Bahan-bahan:

.Tepung beras pulut
.Garam
.Air
.Telur
.Gula

Cara membuat:

1. Gaulkan tepung beras pulut, garam dan air sampai adunan boleh dibentuk (jangan sampai cair)
2. Ambil sedikit adunan, bulatkan lebih kurang sebesar duit 20 sen, leperkan dengan menekan sedikit di tengahnya.
3. Celupkan ke dalam telur dan goreng sampai warna keemasan – angkat
4. Hidang dan taburkan sedikit gula (saya cadangkan anda cicah kuih tu dengan gula,sodap tau=)

4 comments:

  1. lucu la kalu ingt ko kuih ni gak.. mace2 cerita.. then tetba teringt ko saddly n mc nani... hahahah...

    ReplyDelete
  2. hahaa.....me too..ingat kat saddly tgk kueh nih. sebab dy jah antara hok kenal satu geng gn aku tuh! gang peminat tepung bunga.haha

    ReplyDelete
  3. waaaaaa..kebetulan..saya pon brehi kuih ni..hehehe..makasih sbb tolong ajar..klu mitak mak saya ajar gak..xtawla bilo buleh pandai..*mak saya xharap klu sy dok ddapur..xtawla bkpo..hehehhe..makacih ye fatihah!!=)

    ReplyDelete
  4. haa yer ker cik amalini? sama2 kaseh. waa..leh masuk gang kueh tepung berbunga nih.kui3! buat jangan tak buat. hehe. tapi time goreng tuu hati2 eah, sebab kuih nii suka meletup dlm kuali. saya selalu guna tudung periuk as a defend dari tkena percikan minyak.haha..kulit kiter yg tulus mulus nii kena jaga jugak kan.hihik=)

    ReplyDelete