Islamic Widget

Saturday, December 29, 2012

:: Salam imtihan..Final Exam kita bersua lagi::

Assalamualaikum... salam ukhuwah..dan pastinya salam imtihan buat semua..hehe. sudaa pasti kawan2 semua sibuk menelaah..study..yer laa study week laa katakan. Alhamdulillah..Allah bagi umurku panjang masih  bernafas sehingga mampu bersua lagi dengan final exam di akhir tahun dua pengajian kat Upsi ni. 

Buat semua..bittaufiq wanajah fil imtihan.. In shaa Allah..setakat mana kita usaha takat tuu laa tuhan bagi. Ape pun study niatlah kerana Allah..janganlah taksub sangat mengejar 4 flat.  Yer..sape taknak kan? Aku sendiri setakat ini pecah rekod hanya mampu menggapai 3.90. Study bagai nak rak sem lepass kononya dapatlah mencecah 4 flat tuu. Rupanya tuhan bagi lagi turun , 3.67! nah ambik kau! Tuhan tak nak bagi kita selesa sangat dengan kedudukan yang ada dan DIA bagi peringatan cikit turunkan result.  Ape pun study smart..ikut cara masing2. nak duk penjuru bilik ker..pssttt...menghafal  sana sini ker..semua orang ada gaya belajar masing2. Sebab manusia ni dalam teori pembelajaran, ada yang boleh  terima cara audio-visual, kinestetik, dan visual sahaja.  (banyak lagi..tapi nanti jadi kuliah teori pulak, huhu) Masing2 ada cara tersendiri untuk study. Gelagat2 study nii memang seronok laa dapat tengok kat kolej musim2 exam ni.hehe. Ada yang berdentum dentum study layan music, ada yang perlukan ketenangan bawa diri ke khutub khannah (library), ada yang dah jadi macam pembaca berita n laporan kaji cuaca..hehe. semuanya  ada. Itulah uniknya manusia. Tapi matlamat semua adalah sama..Nak berjaya and lulus dengan excellent dalam exam. 

So, jangan takut dengan Final Exam..its not the end of your life.. buat apa nak takut..study..baca..faham dan ingat.. The most important part is kebijaksanaan kita menjawab dan mengolah jawapan dan ilmu yang kita dah baca dalam paper exam dengan masa yang diperuntukkan.   Jangan risau pasal markah..just spill jer kat paper tuu..markah lets lecturer yang tentukan. Allah yang akan gerakkan hati mereka nak terima or tak jawapan kita.  Then, tenanglah wahai hati2 yang sedang gundah gelana memikirkan final exam. Ambik buku..study..Toksahduklayansangat nervous dan takut tuu^_^  Moga dapat buat yang terbaik..all the best.Good Luck!


No comments:

Post a Comment