Islamic Widget

Saturday, September 29, 2012

Apa ertinya tudung labuh jika dating...

Assalamualaikum...selamat pagi readers2 yang dirahmati Allah sekalian. Ha..mesti semua tengah syok tidur pagi2 ni..hehee. bangun2! semangat!  Hari ni pagi2 lagi aku bangun dengan semangat penuh kesukanan sarung baju kolej and traksuit untuk bersenam seni. Oyeah!! Kawan2 yang lain masih pengsan. Aduhai, semalam  bukan main semangat lagi diorang yer, Tengok2 aku pula yang terlebih semangat.haha! Ok..sebenarnya dah lama aku nak coret-coret entry ni. Setelah aku observe sekeliling aku dan pengalaman sendiri aku rasa Aku PerLu Tulis Entry ni!

Untuk tulis ni..aku berpegang kepada kata-kata..untuk menegur dan berdakwah kita tak semestinya seorang ustaz atau ustazah. Menegur dan memberi nasihat itu tanggungjawab semua umat islam kan^_^   Hurm...kita mulakan dengan persoalan apa ertinya tudung labuh jika berdating/bercouple?  Bagi sesetengah orang..isu ni sangat sensitif. Tapi sampai bila kita nak biarkan isu sensitif ni terus terkubur tak berusik.. tak de sapa nak tegur noo.. aigoo....enggak buless begitu ya.. Ok,,bertudung labuh! Aku antara golongan yang memilih tudung yang agak labuh dari biasa.. Maka sebab tu lerr aku rasa perlunya aku tulis entry ni.  Couple? Dating? Aku juga pernah merasainya seketika tapi Alhamdulillah Allah kurniakan hidayah dan menarik aku keluar dari kemelut yang penuh dosa itu.   Berbicara pasal tudung labuh dan couple nii..aku agak terkilan dan tak faham dengan wanita-wanita sekalian. Bagaimana mereka boleh bercouple dan keluar berdating ke sana sini dengan tudung labuh yang tersarung tanpa rasa bersalah,  Pengalaman aku sendiri zaman bercinta dulu..(ceh,,macam la aku dah tua) sekali keluar aku dah rasa berdosa sangat..aku malu nak pandang dengan orang sekeliling. Aku rasa hina sangat di tengah crowd tuu.. Tak tahulah kalau korang semua bangga dapat berjalan dengan pakwe tengah2 crowd.   Sedih juga bila tengok wanita bertudung labuh..manis..sopan. dari segi hukum tutup aurat memang tiptop lah! Status2 di Fb lagi tiptop dengan  dengan penyampaian dakwahnya.. tapi lunch di cafe dengan pakwe..berjalan-jalan dengan pakwe. MasyaAllah.. perkara-perkara sebeginilah menyebabkan orang memandang serong  kepada wanita bertudung labuh.   Seolah-olah tudung itu tak bawa erti cikit pun pada si pemakai. 




Then, satu lagi perkara yang aku perasan berlaku akhir-akhir ni.. mungkin ada yang tidak terlibat dengan dating dan keluar-keluar ni.. Alhamdulillah.. kerana mampu menjaga ikhtilat.. tapi facebook bagaimana pula?  Setiap kali post  status di wall..nama si dia di Tagged bersama.. kononya islamic couple.... status2 islamik..tapi nama lelaki aka si dia sentiasa ditagged bersama.Ya.. tidak salah kawan-kawan..tapi matlamat tidak menghalalkan cara.. Ya..aku juga faham..bab2 feeling2 ni memang super dupper susah nak kawal..But we must try! jangan kita berselindung disebalik imej islamik.. dengan melakukan dosa. Jangan jadikan couple islamik itu satu fenomena. Apa-pun..aku bukanlah  manusia yang sempurna, Aku bukan siapa-siapa nak nak nasihat orang. tapi aku guna peluang yang ada kat blog aku ni untuk spill benda2 yang aku rasa perlu ditegur.  Sebab,aku pernah laluinya.... bak kata Hlovate..bukan mudah nak berubah..dari tanpa arah ke sejadah..dari tepi jalanan  ke sujud meghadap tuhan. tapi aku nak ubah cikit..hehe..bukan mudah nak berubah..dari tudung tiga segi ke tudung labuh..dari dunia couple ke dunia single.dari ikut skema dunia..ke ikut skema Allah dan rasul. hehe..boley kan Hlovate..ubah cikit ja.. I'll back to cntinue...nak p drma darah ^_^

No comments:

Post a Comment