Islamic Widget

Sunday, September 23, 2012

::Dengan mengingati Allah hati menjadi tenang::

Assalamualaikum....Alhamdulillah, tugasan subjek kurikulum hampir complete. Sebelum lelap mata, sempat aku curi masa cikit type entry ni. Hurm.. sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Ibarat hati yang panas dicurah air sejuk dalam peti ais (erk..kalau cikgu BM aku tengok ni..mau menangis dia, pribahasa takder dalam silibus,hoho). Satu-satunya perkara yang mampu comfort aku.., saat aku masuk memorylane tiba2 adalah Allah s.w.t.  Allah is my best comfort. Coklat, aiskrim and tart telur tuu antara benda yang aku wajib cari jugak la untuk comfort diri tapi semua benda tuu jatuh ranking yang ketiga dan seterusnyalah..hehe! 

Ceritanya bermula  petang tadi..aku terjatuh lagi sekali dalam memorylane and  only me myself know how was it hurts.. sebab benda alah macam ni jugak laa boleh buat aku down satu petang. Susahnya nak buang benda yang dah terlekat dalam hati ni. Kadang-kadang aku terfikirlah jugak, aku berkawan 3 tahun..mb masa yang perlu untuk lupa tu perlu 3 tahun kot.hehek. Aku hanya mampu berdoa moga pintu hati ni mampu terbuka buat orang yang halal buatku one fine day..yes..one fine day^_^ Bila tiba masanya nanti. Tapi sebab ni lah jugak aku tolak saper2 yang nak berkawan dengan aku..  bila fikir balik..bagus jugak macam nie..senang bila tiba masanya nanti datanglah jodoh aku dengan orang yang dah ditentukan. tak perlu sibuk2 cari kan. Ok, then..tengah aku emo sorang2 dalam bilik tadi aku terbayang surau Al-Falah. Hurm..sem ni aku tak berkesempatan pun lagi jemaah kat surau. Minggu 1st datang aku dah dapat cuti-cuti Malaysia..minggu 2nd ada majlis tadarus selama 4 hari kat blok aku ni.  So, hari ni memang aku free! Ya! aku kena lepaskan rindu kat surau malam ni jugak. Zasss..s aku capai fon atas meja, and text besfren aku, cikmun. " Jom isyak di surau". Dy sakit badan  dek penangang handball petang semalam.. tapi she still want to go with me. Alhamdulillah.. see nak ajak orang buat pahala tak susahkan? 

 Then, syukur kepadaNya..aku dapat berjemaah di surau hari ni. Ketenangan yang dicari kutemui jua.  Serious, hati tenang sangat2 lepas solat berjemaah. Terima kasih ya Allah memberikan ketenangan yang kudambakan..Honestly, setiap kali solat aku amalkan pesanan Prof Dr Muhaya..di sujud terakhir aku minta dengan Allah, jika dia bukan ditakdirkan untukku berikan aku kekuatan untuk melupakan. Lenyapkanlah perasaan cinta dan kasih yang tak sepatutnya ada dalam hatiku. Sampai kesaat ini aku masih berusaha.. Aku hanya mampu berharap kepadaNya. Lepas jer balik dari surau aku dah boleh focus kat tugasan. Alhamdulillah..almost done.  terbukti lah ya.. Dengan mengingati Allah..hati manusia itu menjadi tenang.. 

So, moral of the story kat sini..sebesar mana pun masalah kita..sekacau mana pun jiwa kita..Allah is the best cure.  harap readers yang baca entry ni dapat  serap nilai yang saya nak sampaikan.  Readers semua tak perlulah kesah dengan cerita aku tuu.. huhu..sebab aku bukanlah manusia yang layak untuk dijadikan model atau contoh. Aku hanya hamba Allah yang tak sempurna,..yang masih memimpin diri kejalanNya..  yang masih sedang repair mana2 lubang  atap yang bocor dalam hidupnya.. Apa yang penting, pointnya kat sini.. sama-samalah kita mengimarahkan surau atau masjid. Solat berjemaah itu manis rasanya...sekali pergi rasa nak lagi. Betul, tak tipu tau! baik perempuan mahupun lelaki. Mak aku pernah bilang...kalau surau tu dah dekat rebutla peluang dapat 27 pahala tuu. Aku, Alhamdulillah..mula membiasakan diri berjemaah di surau sejak Foundation Tesl.  Sangat merindui sesi tadarus dan berjemaah di surau bersama kawan2 tercinta di Uitm. Kalau harap kat rumah..memang terawih jerla baru jenguk masjid.
 Tiba di Upsi sem 1 aku dah ajak Cikmun jadi geng  surau..hihi. Cuma sem 3 tak dapat nak join berjemaah sangat sebab banyak class malam.  Now, sem 4 no more class malam!! hehe. Sukanya!  Moga amalan ini dapat aku istiqamahkan sehingga tiba masanya malaikatmaut menjemputku.    Aku spill kat sini bukan nak riak atau tunjuk alim.. Aku nak highlight sekali lagi..i'm not that kind of alim or what.. aku just biasa2 aja..yang sentiasa belajar nak ikut skema Allah dan Rasul..even kadang2 aku tersungkur..tersasar sedikit..insyaAllah aku sentiasa buat U-turn balik ok^_^ Aku spill kat blog ni sebab...blog ni cam diary aku..cuma saper2 leh baca and mana yang baik ambil dan yang buruk please tinggalkan.. Maka tibalah masa buat tuan tanah untuk akhiri entry..Dah lewat sangat..aku ada class petang esok and  nak kena tido dah. nanti terbabas subuh..Nauzubillah... Salam ukhuwah.. May GOD Bless us <3 br="br">

No comments:

Post a Comment